Blog! Hoe ga je om met emotionele wonden?

Heb jij dat ook wel eens, dat je ineens heel fel reageert als je geliefde iets zegt, doet, of juist niets doet? Je boosheid, frustratie of verbijstering vlamt op. Er wordt een pijnplek geraakt. Een pijnplek die in het verleden, misschien zelfs in je jeugd, ontstaan is. Je voelt die (oude) pijn opkomen en je reageert heftig.

Zo’n pijnplek of emotionele wond uit het verleden hebben we allemaal. Het triggeren, aanraken of schuren van zo’n pijnplek maakt dat je belandt in die negatieve dans/patroon uit de vorige blog.

Die trigger brengt je bij die eenzame, gewonde, niet begrepen plaats en dat doet pijn. Om die pijn te beschermen doe je wat je jezelf hebt aangeleerd. Je wordt boos, gaat klagen of zeuren of misschien ga je weg en trek je terug. En sommigen doen niets, die verstijven.

In de Bijbel lezen we dat ook Jezus emoties kende. Hij huilde, werd verlaten, niet begrepen. Hij kende de afwijzing van de mensen, zelfs uit zijn eigen gezin van herkomst. Daarom snapt Hij ons zo goed en kan Hij ons hierin helpen, Hij heeft ook negatieve emoties gevoeld toen Hij hier op aarde was.

In de ‘Houd Me Vast’ cursus onderzoeken we welke pijnplek jij en je partner hebben en wat je nodig hebt, als zo’n plek opspeelt. Want dat je elkaar soms pijn doet is niet te voorkomen, niemand komt dichterbij je kwetsbaarheid dan je geliefde. Maar als je elkaar kunt vertellen wat je nodig hebt en verlangt op dat moment, kun je elkaar steeds beter helpen helen van wat in het verleden ontstaan is. En zo word je steeds betrouwbaarder en veiliger voor elkaar. En dat is waar we allemaal zo naar verlangen. Dit is zo’n mooie sessie in de ‘Houd Me Vast’ cursus, omdat de soms heftige reactie op bepaalde situaties, woorden of blikken van de ander zo duidelijk uitgewerkt wordt in jullie relatie. En als je begrijpt wat er gebeurt tussen jullie, kun je herstellen en veranderen.

Ga voor je mooiste relatie!