Blog! Wat is liefde?

Liefde, iedereen heeft er wel een beeld van. Wat heb je gezien en ervaren toen je opgroeide? Wat heeft je omgeving je geleerd? Internet, liedjes, boeken, we hebben dit uit verschillende bronnen opgepikt.

Sue Johnson zegt in haar boeken ‘Houd me Vast’ en ‘Met jou en God verbonden’: ‘Liefde is emotionele verbinding, we zijn gemaakt om te verbinden.’ En dat is precies wat ook de bijbel ons leert. In 1 Johannes 4:4 en 8 staat: ‘God is liefde’. En in het eerste hoofdstuk van de Bijbel staat dat wij het evenbeeld van God zijn: ‘En God zei: laten Wij mensen maken naar Ons beeld en Onze gelijkenis en laten zij heersen…’ Dus wij zijn Gods gelijkenis en gemaakt om te verbinden.

In 1 Korinthe 6:17 staat: ‘Wie zich echter met de Heere verenigt is één (G)geest met Hem’. Dat woord ‘verenigt’ is in de griekse grondtekst: Kollomenos = aanhangen, verbinden, hechten. En dat is nu precies wat we nodig hebben.

Emotionele verbinding maken met je vrouw, man, je partner doe je dus vanuit je emoties. Wat laat je zien als je niet veilig verbonden bent, als je alleen voelt of als je een conflict hebt? De één gaat zeuren, klagen, verwijten en wordt boos. De ander laat niets zien of vlucht weg achter een muur, in zichzelf of in sport, telefoon, internet of werk. Wat doe jij?

Maar onder die eerste reactie, dat wat je laat zien, bedoel je iets heel anders. Je hebt iets nodig, je verlangt bijvoorbeeld naar nabijheid, jezelf mogen zijn, gehoord en geliefd voelen. Vaak laat je boosheid, irritatie of frustratie zien, terwijl je bedoelt dat je pijn hebt, onzeker bent, nabijheid wilt of onrust ervaart.

In het ‘Houd Me Vast/ met jou en God verbonden’ programma nemen we jullie mee in deze verschillende lagen van jullie relatie-dans/patroon en kijken we hoe die patronen kunnen veranderen in dat wat WEL je bedoeling is, wat je verlangt of nodig hebt.

Waarom zou je dit programma volgen? Omdat het Gods gebod is om elkaar lief te hebben, staat in 1 Johannes 4: 7-12. En hoe dat in jullie dagelijkse praktijk van alledag doen, gaan we ontdekken. Wij geven het programma in een weekend in Voorthuizen of Texel, zodat je even helemaal uit de dagelijkse beslommeringen bent en samen jullie relatie een opkikker geeft. Kijk op: Houd Me Vast voor meer informatie.

Ga voor je mooiste relatie!