Blog! Wat is een Houd Me Vast-gesprek?

Hoe zou het zijn, als je samen in jullie ‘land of no blame’ komt, het ‘beloofde land van geen beschuldigingen’? Dan hoef je ook niet meer jezelf te verdedigen, terug te trekken, boos of geïrriteerd te reageren. Hoe relax zou dat zijn? En dat is precies waar het ‘Houd me Vast’ gesprek je brengt.

De kern van het ‘Houd Me Vast’ programma is het ‘Houd Me Vast-gesprek’. Als je dat gesprek samen leert, kom en blijf je in verbinding met elkaar en heb je het gevoel dat je gehoord, gezien en geliefd bent.

Als je jouw angst, onrust, pijn, schaamte of ander moeilijk gevoel kunt en durft te delen met jouw belangrijke ander ( je geliefde, je kind, je ouder of vriend). Zeg bijvoorbeeld: ‘Als dit of dat gebeurt – beschrijf de situatie – dan voel of ervaar ik… pijn, stress, onrust of schaam. Op dat moment helpt het me dat je even naar me luistert, me een knuffel geeft of even zegt dat ik de belangrijkste voor je bent. Dan maken we weer verbinding en contact en kan ik het weer aan.

Als het lukt om naar de ander te luisteren om te begrijpen, dus zonder op te lossen, te weerleggen of te beredeneren, kun je misschien wel om verduidelijking of verdieping vragen. Zo kun je elkaar steeds beter leren kennen en intunen op de ander.

Dan kun je samen de relatieproblemen oplossen, vergevingsgesprekken houden en praten over jullie intimiteit. Je relatie wordt steeds sterker en jullie begrijpen elkaar steeds beter. Je leert in te tunen in elkaars binnenwereld. Dat kost tijd en oefening. Maar op deze manier blijf je uit de ruzie, verwijten, correctie of het stilzwijgen en terugtrekken. Die dingen die we meestal doen als we ons niet veilig verbonden voelen. (zie de vorige blogs over onze negatieve dans en pijnplekken)

Leer te delen wat je wel wilt, wat je nodig hebt of wat je bedoeling is, is de meest helpende manier van communiceren met elkaar, zonder in negativiteit te belanden.

Ga Voor Je Mooiste Relatie!